Zoekwoord onderzoek




Gratis advies | Jaarlijkse backlinks | Permanente backlinks

Zoekwoorden onderzoek

Met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek, ook wel een keyword research genoemd, krijg je een beter beeld van waar jouw doelgroep zich bevind en welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken om deze doelgroep te bereiken. Aan de hand van de resultaten uit het zoekwoorden onderzoek kun je vervolgens aan de slag gaan met het bouwen en schrijven van resultaatgerichte content.

Ga bijvoorbeeld eens rustig zitten met pen en papier en schrijf alle woorden op die in je opkomen en die met jouw branche te maken hebben. Neem hier gerust wat tijd voor. Er zijn geen foute antwoorden. Probeer minimaal 100 woorden te bedenken en op te schrijven, en schakel zo nodig hulp in van buitenaf. Vraag bijvoorbeeld aan een vriend of familielid of ze mee willen denken en brainstormen over woorden die passen bij jouw onderwerp. Een frisse blik van buitenaf doet wonderen. En het is nog leuk ook!

Zoekwoorden combineren

Zodra je klaar bent ga je de woorden die je hebt opgeschreven invoeren in de zoekwoorden tool. Probeer woorden ook te combineren om steeds een vernieuwend resultaat te krijgen. Je krijgt nu een veel beter beeld welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf, producten en diensten. Je ziet nu namelijk precies wat mensen in Google intypen om de informatie te vinden waarnaar zij op zoek zijn. Als deze zoekopdrachten aansluiten bij jouw diensten, dan kan je daar op deze manier goed op gaan inspelen door zoekwoord gerichte content te schrijven.

Keyword: De zoekwoorden die je hebt ingevoerd.

CPC: Cost per Click. Dit is het bedrag wat je gemiddeld aan Google betaald om te adverteren met Google ads op dat exacte zoekwoord.

Volume: Dit is het aantal exacte zoekopdrachten die mensen maandelijks in Google intypen op basis van dat exacte zoekwoord.

Probeer het nu zelf maar eens. Heb je hulp nodig of kom je er niet uit? Neem gerust contact op.

Zoekwoorden onderzoek

Resultaten

Keyword CPC (USD) Volume
Niets om te laten zien

Als het goed is heb je nu een lijst met minimaal 100 zoekwoorden samengesteld. Deze lijst heb in je samenwerking met de zoekwoorden tool geanalyseerd, en daar zijn resultaten uitgekomen die passen bij jouw onderwerp. Om je nog wat verder op weg te helpen bespreken we even een aantal voorbeelden waarmee je een nog beter beeld krijgt van de kracht van de zoekwoorden tool en hoe je deze kunt inzetten.

Zoekwoorden met koopintentie

Stel je hebt een webwinkel en je verkoopt schoenen. Als we nu ''schoenen'' intypen in de zoekwoorden tool krijgen we een resultaat van 110.000 exacte zoekopdrachten per maand. Wauw! Dat is echt een hoop. Maar als we naar realistisch naar dat zoekwoord gaan kijken weten we niet waar deze mensen nou precies naar op zoek zijn.

Uit het zoekwoord ''schoenen'' komt niet echt een koopintentie naar voren. Zijn deze mensen echt op zoek naar schoenen? Zijn ze nog aan het orienteren, of zoeken ze misschien naar plaatjes van schoenen? Zoeken ze naar damesschoenen, herenschoenen of kinderschoenen? Een koopintentie is belangrijk, omdat we met onze webwinkel wel omzet willen draaien. We moeten het zoekwoord ''schoenen'' dus beter gaan uitfilteren.

Zoekwoorden wegfilteren en toevoegen

We gaan nu meer zoekwoorden toevoegen aan onze huidige zoekopdracht ''schoenen''. We verkopen namelijk alleen ''damesschoenen'' in onze webwinkel, dus de rest is niet interessant voor ons. We gaan dus een zoekopdracht uitvoeren op basis van de zoekwoorden ''damesschoenen''. 

We zien nu dat op de zoekwoorden ''damesschoenen'' 22.200 keer per maand gezocht wordt. 22.200 mensen die in Google elke maand intypen ''damesschoenen''. We hebben de rest nu weggefilterd en houden alleen de resultaten over die voor ons belangrijk zijn. We zijn goed op weg, hier kunnen we wat mee!

Zoekwoorden met een lagere concurrentie

De concurrentie op deze zoekwoorden is wel enorm, dus we moeten echt ons best gaan doen om hier op basis van SEO tussen te gaan komen. Dit wordt een zwaar gevecht. Misschien handig om op basis van onze voorraad in de webwinkel nog eens wat verder te gaan uitfilteren.

We hebben de voorraad in de webwinkel eens even goed bekeken en wat ons opvalt is dat het grootste gedeelte van de voorraad zwarte damesschoenen zijn. We pakken de zoekwoorden tool er weer bij en zien nu dat er maandelijks 1.000 keer gezocht wordt op ''zwarte damesschoenen''. Dat zijn elke maand 1.000 potentiele nieuwe klanten die ik naar mijn webwinkel kan trekken. We hebben nu voldoende informatie om hier een pagina of categorie voor te gaan maken. Het schrijven kan gaan beginnen!

Ook hebben wij een flinke voorraad met leren damesschoenen. Met de zoekwoorden tool bij de hand komen we erachter dat hier maandelijks 210 keer op gezocht wordt. Evengoed elke maand weer 210 potentiele nieuwe klanten die ik aan mijn winkel kan binden.

Als je het nog specifieker wilt uitfilteren, dan zie je dat op ''Damesschoenen maat 43'' iedere maand 1.000 keer gezocht wordt. Op deze manier ga je dus heel goed kijken naar wat jij te bieden hebt met betrekking tot producten of diensten, en aan de hand daarvan pak je de zoekwoorden tool erbij om gericht te zoeken naar passende zoekwoorden waar potentiele klanten ook echt naar op zoek zijn.